Digitalització

LÍNIA ESTRATÈGICA 4

4. Liderar la digitalització
de la banca

Objectius estratègics

Consolidar el lideratge en multicanalitat i mobilitat.

Desenvolupament de la relació, l’experiència i la contractació digital dels clients.

Desplegament d’estratègies davant noves tecnologies, entrants i canvis regulatoris.

Fites el 2017

El 2017, el 55% dels clients de CaixaBank són digitals. L’entitat va mantenir el seu lideratge en penetració entre clients digitals amb el 33%, 11 punts percentuals per sobre del segon posicionat.

CaixaBank continua potenciant l’experiència dels clients i impulsant una relació que es basa no només en la disponibilitat “a qualsevol hora i a qualsevol lloc” sinó també en un servei a mida. Des del desplegament del Pla Estratègic, l’entitat ha llançat iniciatives innovadores com el banc mòbil imaginBank, que disposa actualment de més de 500.000 clients; el gestor intel·ligent “Les Meves Finances”, amb més de tres milions d’usuaris; l’eina de pagaments per mòbil CaixaBank Pay, o nous canals i serveis d’assessorament on-line.

CaixaBank és una de les entitats líders en l’aplicació de noves tecnologies, com el big data, la intel·ligència artificial i el blockchain. El big data i la intel·ligència artificial permeten millorar el servei als clients i l’eficiència de l’entitat. A més, CaixaBank ha estat la primera entitat financera a Espanya a llançar una solució d’intel·ligència artificial amb el chatbot d’imaginBank. Així mateix, CaixaBank participa en diferents iniciatives basades en blockchain, incloent-hi un consorci internacional que busca facilitar i agilitar les operacions de comerç exterior.

Una altra prioritat és promoure la multicanalitat i potenciar l’efectivitat comercial. El percentatge de transaccions efectuades a través de Línia Oberta augmenta a un 86%, 6 punts percentuals més respecte al 2014. Això permet a la xarxa comercial dedicar més temps a assessorar i oferir serveis de més valor afegit als clients. Així mateix, CaixaBank ha desplegat més de 29.900 Smart PC a la totalitat d’empleats amb perfil comercial, cosa que els ofereix plena funcionalitat fora de l’oficina i una millora de l’activitat comercial mitjançant la contractació amb signatura digital.

CaixaBank també continua atorgant la màxima importància a la defensa contra atacs informàtics. L’entitat té en curs una sèrie de projectes de control i prevenció contra atacs informàtics que busquen protegir dades, processos i sistemes.

Diversos reconeixements internacionals situen CaixaBank com a referència mundial en l’àmbit d’innovació. Destaquen, en aquest sentit, els premis “Model Bank of the Year” per Celent, “Millor projecte d’intel·ligència artificial” de The Banker i “Millor banc digital a Espanya i Europa” per Global Finance, entre d’altres.

Prioritats d’actuació per al 2018

Optimitzar l’experiència i la mobilitat del client digital en els processos de contractació.

Completar la infraestructura i impulsar el desenvolupament d’aplicacions del big data.

Digitalitzar processos amb impacte en eficiència i en millora de l’experiència de client.

Identificar oportunitats de nous models de negoci (per exemple, Open Banking) i tecnologies (per exemple, Intel·ligència artificial).

Potenciar estratègies de seguretat de la informació.

PRINCIPALS MÈTRIQUES DE SEGUIMENT

PENETRACIÓ DE CLIENTS DIGITALS (Comscore)*
En percentatge
* Usuaris e-banking. Dada de desembre 2014 correspon a març 2015 (xifres anteriors amb una altra metodologia). A partir de setembre 2016 es mostra el càlcul dels últims 12 mesos.
CLIENTS OPERATIUS PER INTERNET (WEB O MÒBIL)**
En percentatge sobre el total de clients
** Clients, persones físiques d’entre 20 i 74 anys que han utilitzat el servei en els últims 12 mesos.
ABSORCIÓ TRANSACCIONAL
DE LA LÍNIA OBERTA
En percentatge
EMPLEATS AMB PERFILS
COMERCIALS AMB SMART PC
En percentatge

EL NOSTRE MODEL D’INNOVACIÓ

Transformació del negoci

Projectes de transformació i evolució de l’entitat per anticipar-se i cobrir les necessitats dels clients, mantenint l’avantatge competitiu i el nivell de servei

Chatbot pioner per a la consulta d’ofertes i promocions a clients

Nou assistent virtual per a consultes freqüents d’empleats amb interacció en llenguatge natural

Videoconferència
Servei d’assessorament especialitzat

Reconeixements

Millor Banc Digital
a Espanya 2017

Millor Banc Digital
a Europa Occidental 2017

Global Finance

Millor projecte
tecnològic 2017:
Intel·ligència Artificial

The Banker

Més informació:
CaixaBank Pay ImaginBank

Focus en una banca innovadora i multicanal

L’APOSTA PER LA INNOVACIÓ ES REFLECTEIX EN UNA ELEVADA INVERSIÓ
EN DESENVOLUPAMENT I TECNOLOGIA
En milions d’euros
ELS CANALS DIGITALS, COMPLEMENTARIS RESPECTE ALS CANALS FÍSICS

+ QUALITAT
+ CONVENIÈNCIA
+ EFICIÈNCIA

Alliberen recursos de la xarxa, per millorar l’experiència del client a través de l’assessorament i altres tasques de valor afegit

Permeten oferir un servei a mida, a qualsevol lloc i hora

Operacions per canal

+41% (vs. 2016) en el nombre d’operacions
efectuades a través del mòbil

EL LIDERATGE EN L’ADOPCIÓ DE SOLUCIONS PER A LA MOBILITAT
ES REFORÇA

Prop de 30.000 Smart PC desplegats

98% signatures digitals

Més informació:
Informe d’Impacte Socioeconòmic 2017 CaixaBank Mobile Store

Líders en canals digitals

Internet
Líders en qualitat del servei per 8è any consecutiu (AQmetrix)
Líder global

Clients operatius

55%

dels clients digitals

Penetració mercat

31,1% (Núm. 1 nacional i internacional)

Operacions realitzades

2.446 milions

Noves solucions

Llançament de TimeMap i PlaA, experiència 100% digital que ofereix un pla d’inversió adaptat a les necessitats dels clients de Banca Privada i Banca Premier

Nou recomanador de Plans de Pensions segons perfil inversor del client

Mòbil
Líders en qualitat del servei (AQmetrix) i per funcionalitats (Forrester)
Líder global

Augment de clients

+15% vs. 2016

Operacions

2.736 milions

CaixaMòbil Store

3,3

milions de descàrregues

Serveis avançats

AppAgroBank, nova aplicació per al segment AgroBank

CaixaBankPay, solució de pagament mòbil amb tecnologia NFC, amb més de 200.000 clients habituals

ImaginBank
El banc mòbil més ben valorat en la categoria de finances a Espanya (Apple Store / Google Play)
Primer banc mobile only mobile only


Millor Projecte d’Intel·ligència Artificial 2017 segons The Banker

Millor aplicació financera a les appstores de iOS i Android

App

525.000

descàrregues l’any 2017

Solucions avançades

ImaginBoard, permet fer pagaments P2P des de WhatsApp i a través de SIRI d’Apple

Incorporació d’Apple Pay

Nova identificació biomètrica a través de Face ID

Primer Chatbot bancari a Espanya

Caixers automàtics
Més de 250 prestacions disponibles des dels nostres terminals
La xarxa més
extensa


Caixers

9.427

Quota de mercat*

18,2%

Operacions

641 milions

Nous serveis

Renovació de la xarxa per a la millora de la funcionalitat global del parc

Reintegrament amb codi, sense necessitat de targeta

Major personalització dels menús

Mitjans de pagament
Líder del mercat, amb 16,3 milions de targetes en circulació
Targetes

Quota de mercat*

23,4%

per facturació

per facturació

38.324

milions d’euros

TPV

373.133

instal·lats

Tecnologia contactless

64% de les targetes (+11,4% vs. 2016) i 90% dels TPV

32% de la facturació total amb targetes

Rècord històric de facturació durant el Black Friday (9,3% en targetes i +8,8% en TPV vs. 2016)

* Última dada disponible (Banc d’Espanya)
Més informació:
ImaginBank Targetes CaixaBank