Carta del Conseller Delegat
A CaixaBank hem prosseguit el 2017 amb la nostra trajectòria de creixement i consolidació del lideratge en banca minorista, i tanquem amb un balanç molt satisfactori tant en la perspectiva comercial com en la de resultats.
Fruit d’una intensa activitat comercial, hem seguit augmentant un any més les nostres quotes de mercat en els productes fonamentals de relació amb el client, on ja partíem de posicions de destacat lideratge. Per exemple, en el mercat espanyol hem assolit quotes del 26,3% en nòmines, del 26,4% en assegurances d’estalvi o del 23,5% en plans de pensions. Acabem l’exercici amb augments substancials de la base de clients vinculats i dels índexs de satisfacció, que ens indiquen que estem incrementant el nivell de fidelitat i el servei als nostres clients.
Un dels projectes significatius de l’any ha estat l’adquisició el mes de febrer del 84,5% del banc portuguès BPI després de l’OPA llançada el 2016. Amb la seva integració incorporem la millor franquícia bancària de Portugal, amb un excel·lent equip gestor i que es pot beneficiar ara de la dimensió, la solidesa financera i també de l’experiència del Grup CaixaBank en segments on hem demostrat un gran nivell competitiu. El primer any de camí ja s’ha demostrat molt positiu, ja que BPI ha aportat al Grup CaixaBank un 10% del resultat total, havent a més aconseguit un creixement en el seu volum de facturació i de clients, alhora que es posaven les bases per materialitzar les sinergies operatives anunciades de 120 milions d’euros.
El Grup CaixaBank ha experimentat durant l’any un creixement en recursos de clients i en la cartera de crèdit del 15% i el 9,3% respectivament. La bona evolució dels ingressos recurrents i el manteniment de la disciplina de costos ens han permès incrementar un 60,9% el resultat net, fins a arribar als 1.684 milions d’euros, que constitueix la xifra més gran des de la creació del Grup CaixaBank. Al mateix temps hem pogut millorar la qualitat del nostre actiu, reduint els saldos dubtosos molt significativament, i, com no podia ser d’altra manera, seguim mantenint la nostra tradicional fortalesa financera, de manera que finalitzem l’any amb nivells de liquiditat excepcionals, per sobre dels 72.000 milions d’euros, i una ràtio de capital CET1 fully loaded de l’11,7% que la situen entre les més altes del sector.
Aquesta trajectòria és el resultat d’un sòlid model de negoci que combina un esquema de distribució molt capil·lar de serveis financers amb un alt grau d’especialització per negocis. La capil·laritat ens facilita la necessària proximitat amb el client i l’especialització ens assegura respondre a les seves necessitats amb propostes adaptades i d’autèntic valor. A això cal afegir-hi la decidida aposta per la digitalització de processos operatius i equipaments, que ens està possibilitant desplegar un model d’assessorament personalitzat i efectiu tant a les oficines com a través dels canals electrònics. La digitalització, a més, ens permet simplificar la càrrega operativa i alliberar temps per a tasques de més valor afegit, augmentant també la nostra capacitat per respondre a les noves exigències tant regulatòries com socials.
Estem, així mateix, molt satisfets del grau d’avanç en el nostre Pla Estratègic: el nostre enfocament en el client es tradueix en millores de qualitat i reputació, la rendibilitat es recupera a bon ritme i els reptes en l’àmbit de gestió de persones i digitalització s’estan complint. Haig de subratllar un cop més que això no seria possible si el Grup CaixaBank no disposés d’un equip extraordinari. El desenvolupament del capital humà continua sent la clau de l’èxit i, per això, seguim dedicant importants esforços a programes de capacitació, desplegament de polítiques de comercialització responsable i programes per al reforçament de la transparència, la diversitat i la meritocràcia, que es continuaran impulsant en els propers exercicis.
Encarem doncs el nou exercici amb confiança i optimisme, preparats per seguir exercint el lideratge en el sector financer ibèric, i convençuts que els valors tradicionals del nostre Grup –qualitat, confiança i compromís social– continuen amb la màxima vigència i són la nostra eina més útil per afrontar els reptes futurs.