Marc d’Apetència al Risc (RAF)
El Consell d’Administració fixa quatre dimensions prioritàries que expressen l’aspiració del Grup en relació amb els riscos més rellevants inclosos en el Catàleg de Riscos Corporatiu:
- Protecció davant pèrdues: mantenir un perfil de risc mitjà-baix i una confortable adequació
de capital, per enfortir la seva posició com una de les entitats més sòlides en el mercat bancari europeu. - Liquiditat i finançament: estar permanentment en condicions de complir les seves obligacions i necessitats de finançament de manera oportuna, fins i tot sota condicions adverses de mercat, i tenir una base de finançament estable i diversificada, per preservar i protegir els interessos dels seus dipositants.
- Composició de negoci: mantenir la seva posició de lideratge en el mercat de banca minorista i la generació d’ingressos i de capital de manera equilibrada i diversificada.
- Franquícia: compromís amb els més alts estàndards ètics i de governança, fomentant la sostenibilitat i l’acció social responsable, i assegurant la seva excel·lència operativa.
ESUCTURA DEL MARC D’APETÈNCIA AL RISC (RAF)
La primera línia: formada per les línies de negoci (àrees prenedores de risc) de l’entitat i les seves funcions suport. Són responsables de desenvolupar i mantenir controls efectius dels seus corresponents negocis. Així mateix, són responsables d’identificar, gestionar i mitigar els riscos que originen, així com operar en un entorn de control adequat.
La segona línia: formada per les funcions de Gestió Global del Risc (Risk Management Function - RMF) i de Compliance.
Aquestes funcions identifiquen, mesuren i segueixen els riscos, estableixen les polítiques de gestió i els procediments de control, i són responsables de la revisió independent de la seva aplicació per la primera línia de defensa.
La tercera línia: Auditoria Interna supervisa les actuacions de les 1a i 2a línies de defensa. Per fer-ho, revisa l’entorn de control de riscos, el compliment i eficàcia de les polítiques corporatives i proporciona informació independent sobre el model de control.
Catàleg de riscos corporatiu
CaixaBank ha definit un Catàleg de riscos corporatiu que facilita el seguiment i reporting dels riscos del Grup. Aquests riscos han estat aprovats pel Consell d’Administració i es revisen, com a mínim, anualment.
Riscos | Gestió del risc | Situació i principals actuacions el 2017 |
---|---|---|
Rendibilitat de negoci | ||
Obtenció de resultats inferiors a les expectatives del mercat o als objectius del Grup que impedeixin, en darrera instància, assolir un nivell de Rendibilitat Sostenible superior al Cost de Capital. |
|
|
Recursos propis/Solvència | ||
Restricció de la capacitat del Grup per adaptar el seu volum de recursos propis a les exigències normatives o a la modificació del seu perfil de risc. |
|
|
Liquiditat i finançament | ||
Dèficit d’actius líquids o limitació en la capacitat d’accés al finançament del mercat, per satisfer els venciments contractuals dels passius, els requeriments regulatoris o les necessitats d’inversió del Grup. |
|
|
1. És el nivell de capital per sota del qual hi ha limitacions al pagament de dividends, a la retribució variable i al pagament d’interessos als titulars de valors de capital de nivell 1 addicional.
Riscos | Gestió del risc | Situació i principals actuacions el 2017 |
---|---|---|
Crèdit | ||
Pèrdua de valor dels actius del Grup CaixaBank davant una contrapartida pel deteriorament de la seva capacitat per fer front als seus compromisos. |
|
|
Mercat | ||
Pèrdua de valor dels actius o increment de valor dels passius inclosos en la cartera de negociació i inversió del Grup, per fluctuacions dels tipus, spread de crèdit, factors externs o preus en els mercats on aquests actius/passius es negocien. |
|
|
Estructural de tipus d’interès | ||
Efecte negatiu sobre el valor econòmic del balanç o sobre els resultats, per la renovació de masses d’actiu i de passiu a tipus diferents dels establerts anteriorment, a causa de canvis en l’estructura de la corba de tipus d’interès. |
|
|
Actuarial | ||
Increment del valor dels compromisos contrets per contractes d’assegurança amb clients i per pensions amb empleats, arran de la divergència entre les estimacions de sinistralitat i tipus i l’evolució real d’aquestes magnituds. |
|
|
Deteriorament d’altres actius | ||
Reducció del valor en llibres de les participacions accionarials i dels actius no financers (materials, immaterials, Actius Fiscals Diferits (DTA) i altres actius) del Grup. |
|
|
Riscos | Gestió del risc | Situació i principals actuacions el 2017 |
---|---|---|
Legal/Regulatori | ||
Pèrdues o disminució de la rendibilitat per canvis legislatius o regulatoris, errors d’interpretació o aplicació de la legislació vigent, resolucions judicials o demandes administratives desfavorables o decisions d’índole tributària adoptades per la mateixa entitat o per les autoritats tributàries. |
|
|
Conducta i compliment | ||
Aplicació de criteris d’actuació contraris als interessos dels clients i grups d’interès. Així mateix, deficiències en els procediments que originin actuacions o omissions no ajustades al marc jurídic i regulatori, o als codis i normes internes, de les quals es puguin derivar sancions administratives o danys reputacionals. |
|
|
Tecnològic | ||
Pèrdues degudes a la inadequació o les fallades del hardware i el software de les infraestructures tecnològiques, que poden comprometre la disponibilitat, integritat, accessibilitat i seguretat de les infraestructures i les dades. |
|
|
Processos operatius i esdeveniments externs | ||
Pèrdues o danys provocats per errors operatius en els processos vinculats a l’activitat de l’entitat, per esdeveniments externs que escapen al seu control o per terceres persones alienes a aquesta entitat, tant de manera accidental com dolosa. Inclou, entre d’altres, els errors de gestió de proveïdors, el risc de model i la custòdia de valors. |
|
|
Fiabilitat de la informació financera | ||
Deficiències en l’exactitud, integritat i criteris d’elaboració de les dades necessàries per a l’avaluació de la situació financera i patrimonial del Grup CaixaBank. |
La gestió es realitza des de diversos eixos:
|
|
Reputacional | ||
Menyscabament de la capacitat competitiva per deteriorament de la confiança en CaixaBank d’algun dels seus grups d’interès, a partir de l’avaluació que aquests grups efectuen de les actuacions o omissions, realitzades o atribuïdes, de l’entitat, la seva Alta Direcció, els seus Òrgans de Govern o per fallida d’entitats relacionades no consolidades (risc de Step-In). |
|
|